Cum arată o școală în 2020, în Timișoara?

Situația Liceului de Arte Plastice din Timișoara este una critică: pe timp de pandemie, elevii nu au un spațiu sigur pentru desfășurarea orelor de curs. Acest liceu este singurul de pe raza municipiului Timișoara care nu are aviz DSP. Nu există băi, apă caldă, iar de dezinfectant și materiale sanitare nici nu se mai pune problema.

Toate acestea s-au întâmplat din cauza nepăsării autorităților locale, care nu acordă fonduri pentru renovarea instituției. Direcția de Sănătate Publică Timiș a fost în inspecție în cadrul Liceului de Arte Plastice și a amendat instituția pentru condițiile mizere. Liceul nu are resurse și posibilități să remedieze problemele, iar singurul lucru care poate salva situația este intervenția de urgență a Primăriei.

Povestea elevilor de la Liceul de Arte Plastice este una cu adevărat tragică și toate punctele negative din cadrul acesteia duc spre un singur numitor comun: nepăsarea administrației publice și lipsa totală de comunicare dintre Primărie, ISJ și DSP. Prima dată, elevii au fost mutați din clădirea inițială a liceului (de lângă Primărie) pe strada Dragalina. În cadrul acestei locații, tavanul a picat, la propriu, peste elevii școlii. După acest incident, elevii au fost mutați în ce-a de-a treia locație, cea actuală (pe strada Lorena), unde nici după experiențele precedente nu au beneficiat de un spațiu sigur și bine finanțat.

Școala este la un pas de închidere, iar în această situație ce se întâmplă cu educația a peste 600 de elevi? Nepăsarea din partea Primăriei este de condamnat, după ce numeroase sesizări (în număr de 18 în decursul a 3 ani) au venit din partea conducerii școlii și din partea părinților elevilor de la Liceul de Arte Plastice. Aceștia au realizat o cerere prin care convoacă reprezentanții instituțiilor de la nivel județean și local, din partea Primăriei și a Inspectoratului Școlar Județean, pentru ca problemele liceului să fie soluționate urgent.

În luna august, reprezentanții CJE Timiș au participat la o întâlnire cu primarul în exercițiu al municipiului Timișoara, domnul Nicolae Robu. Acesta a semnat o scrisoare de angajament, în care și-a asumat în mod public câteva obiective care țin de domeniul educațional, printre care și renovarea spațiilor în paragină. În cadrul întâlnirii domnului primar cu reprezentanții elevilor, acesta ne-a asigurat că orice problemă va fi rezolvată și că nu se pune problema că nu există fonduri, în timp ce elevii și părinții din cadrul liceului antemenționat declară că răspunsul Primăriei a fost că nu există fonduri necesare.

Scrisoarea de angajament semnată de domnul Nicolae Robu: https://alegeri-locale.consiliulelevilor.ro/?l=155243

Solicităm de urgență ca instituțiile centrale să ia acțiune în cadrul acestei situații și să nu lase peste 600 de elevi fără un loc în care să învețe. Educația ar trebui să fie pe primul loc și fondurile trebuie alocate în acest sens.

Pe lângă cererea pe care i-o înaintăm domnului primar, am strâns testimoniale de la elevi, părinți și profesori de la Liceul de Arte Plastice pentru a ilustra, cu adevărat, gravitatea situației actuale:

Ca și elev reprezentant am fost foarte revoltată să văd că astfel de lucruri se întâmplă în școala mea. Liceul de Arte Plastice a fost mereu marginalizat de către conducerea actuală, în ciuda faptului că numeroase cereri și sesizări au fost înaintate către ISJ și către Primărie. În decursul a 3 ani, unitatea noastră de învățământ nu a avut aviz DSP și niciodată nu a putut fi găsită o soluție. De curând, domnul primar Nicolae Robu a declarat că informația nu a ajuns la el, dar totuși ne-a oferit o rută a unui minibus special pentru elevii Liceului de Arte, acum, când problema a luat avânt, acum, în campanie electorală. 

Domnule primar, aș dori să vă întreb: avem minibus, dar oare eu și colegii mei la ce școală o să mai mergem dacă a noastră se închide? Ne-am săturat de vorbe și discuții nepuse mai apoi în practică. Ne dorim faptele pe care le tot promiteți. Toți avem dreptul constituțional de a învăța într-un mediu propice și chiar îmi pare rău să văd cum interesele politice sunt puse mai presus. – declară Francesca Feraru, secretar executiv în cadrul CJE Timiș și președintele Consiliului Școlar al Elevilor din Liceul de Arte Plastice Timișoara

Situația în care a fost dus Liceul de Arte Plastice din Timisoara de către actuala administrație, în frunte cu primarul Nicolae Robu este absolut revoltătoare. Mă simt frustrat, umilit de oameni ce sunt puși vremelnic în funcții să ajute nu să abuzeze, neglijeze. Refuzând acum doi ani (absolut cinic) să folosească dreptul de preemțiune asupra clădirii vechi a liceului, domnul Nicolae Robu a șters pe jos, practic, cu cel mai important simbol al artei experimentale din România anilor ’70 – ’80, Grupul Sigma. 

Capitală Culturala în anul 2021. Timișoara NU poate avea un astfel de demers, o astfel de abordare. Timișoara trebuie să folosească Liceul de Arte Plastice ca un vector ce să dinamizeze și să coaguleze în jurul său energii creative, culoare și speranță! – declară Horațiu Pavelescu, profesor în cadrul Liceului de Arte Plastice Timișoara


Am doi copii la Liceul de Arte, în clasa  a IX -a și a XI -a. Nici copiii, nici părinții nu am cerut lux sau lucruri complicate. Am cerut minimum de decență, siguranță, comfort, igienă. Am fost tratați de Primărie întotdeauna cu lipsă de respect, aroganță, ignor, uși trântite în nas. Suntem profund jigniți, iar copiilor le este încălcat dreptul la educație și sănătate. – declară Ramona Szucsik, părinte a doi elevi din cadrul Liceului de Arte Plastice Timișoara

Lansăm Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel județean

În fiecare an, Consiliul Județean al Elevilor Timiș redactează câte un raport privind implementarea Statutului Elevului la nivel județean. Raportul a fost bazat pe răspunsurile a peste 500 de elevi și profesori din județ, pentru a realiza o radiografie cât mai clară a mediului educațional. Deoarece Statutul Elevului este unul dintre cele mai importante acte normative care sumarizează drepturile și îndatoririle elevilor, subiectele atinse în raport sunt diverse și reușesc să cuprindă fiecare aspect al vieții școlare.

Printre numeroasele statistici și analize prezente în RISEJ, au fost trimise și adrese către instituțiile publice pentru a ne asigura că elevii beneficiază de reducere sau de gratuitate la activitățile organizate de acestea. În urma răspunsurilor, concluzia a fost una fericită, anume că majoritatea instituțiilor publice (care au răspuns cererii noastre) acordă reducere sau gratuitate pentru elevii din Timiș, în conformitate cu reglementările în vigoare.

Câteva exemple ale cifrelor prezente în raport sunt cei 42,9% din elevii care nu au oferit niciodată feedback profesorilor sau cei 36,2% elevi care nu primesc deloc decontul navetei. 

La finalul acestui raport există și o parte de recomandări din partea Biroului executiv al CJE Timiș, printre care se numără acordarea decontului transportului pentru elevii navetiști, acordarea echitabilă a burselor de către fiecare Consiliu Local, revizuirea regulamentelor de funcționare ale școlilor de către Inspectoratul Școlar Județean Timiș etc.

Pe data de 8 septembrie, de la ora 18:00, În Spatele Casei (FITT) va avea loc lansarea fizică a acestui raport, unde parteneri ai CJE Timiș vor vorbi despre cum arată sistemul educațional la nivel local.

Ce am făcut pentru elevi?

Chiar dacă a mai trecut încă un an în care misiunea principală a Consiliului Județean al Elevilor Timiș a fost militarea pentru respectarea drepturilor elevilor, am realizat o retrospectivă a activității din anul școlar anterior, care a fost plin de proiecte și campanii pentru elevi.

Dezvoltarea substructurilor

În cadrul acestui an am dezvoltat foarte mult substructurile școlare prin organizarea sesiunilor de formare constante. La începutul mandatelor președinților consiliilor școlare ale elevilor din Timiș am organizat Fabrica de Elevi Reprezentanți, unde fiecare a fost informat cu privire la atribuțiile pe care le are. A doua și cea mai importantă sesiune de formare a fost Seminarul CȘE-urilor, unde s-au abordat subiectele conexe activității de reprezentare a elevilor, de la secretariat intern până la metode de a comunica facil cu direcțiunea unei școli.

Dialog cu decidenții

De la negocieri cu parlamentarii din județ până la expunerea problemelor elevilor în fața conducerii Inspectoratului Școlar Județean Timiș, acest an a fost unul benefic din punct de vedere al vizibilității structurii de reprezentare a elevilor la nivelul factorilor decizionali. Am purtat discuții cu liderii partidelor politice și nu numai în lupta pentru respingerea Ordonanței de urgență 51. De asemenea, în cadrul ISJ s-au purtat discuții pentru a expune anumite probleme stringente ale elevilor.

Asigurarea incluziunii

În acest mandat, CJE Timiș a lansat Toolkit Anti Bullying, un ghid folosit de elevii din întreaga țară pentru a afla metode eficiente de a combate fenomenul bullying-ului în școli. Acesta este un ghid complex care a ajuns la un număr de 4 lansări: 2 în Timiș și 2 online (în județul Hunedoara și în municipiul București). Pe lângă acest ghid, am creat o rețea activă de ambasadori ai incluziunii care au participat la un training. Reprezentanții CJE Timiș au participat și la Inclusive Schools, un eveniment organizat de către Consiliul Național al Elevilor, cu scopul de a forma ambasadori ai incluziunii la nivel județean.

Informarea elevilor

Informația este putere, iar un elev care își cunoaște drepturile și îndatoririle este unul care va crea un mediu școlar mai bun pentru el și pentru colegii săi. De aceea am organizat două campanii majore în școli: “La plimbare prin Statutul Elevului” și “Grow up with CJE Timiș”. Ambele proiecte au avut ca scop prezentarea Ghidului Ilustrat al Elevului, urmate de o sesiune de întrebări. Noutatea din acest an este că am reușit să ajungem și în școlile gimnaziale pentru a forma viitorii elevi reprezentanți și pentru a-i pregăti pe aceștia pentru o candidatură în cadrul CȘE Junior. 

Lupta pentru respectarea drepturilor

Când reprezentanții școlilor din Timiș ne semnalau constant problema elevilor majori care nu puteau părăsi incinta școlii, am luat acțiune. Prin petiția din cadrul demersului “Sunt major, scoate-mă de aici” (care a strâns peste 1000 de semnături) am rezolvat această problemă. ISJ Timiș a emis o adresă către unitățile de învățământ din județ, iar acum situația este mai bună pentru elevii majori. Pe lângă această campanie, problemele semnalate de către elevi au fost transmise către factorii decidenți și rezolvate. Negocierile pentru respingerea OUG 51 au fost numeroase și o victorie pentru elevii din Timiș și nu numai.

Consultare

Mai ales în perioada pandemiei am lansat numeroase chestionare pentru a identifica nevoile elevilor din județ. În urma acestor consultări am lansat rapoarte, cum este de exemplu Raportul privind digitalizarea în județul Timiș, bazat pe peste 1000 de răspunsuri. Am ascultat întotdeauna vocea elevilor și ne-am asigurat că este luată în calcul de către factorii decidenți.

Cum se desfășoară orele online în Timiș?

Consiliul Județean al Elevilor Timiș lansează Raportul privind digitalizarea educației în județul Timiș, un document care arată, fără niciun fel de filtru, realitatea predării online din județul nostru.

Pe lângă expunerea unor statistici la nivel național și european, CJE Timiș a realizat o serie de statistici raportate la nivelul județului nostru. Numărul de respondenți a fost de 1236, aceștia fiind elevi din clasele V-XII, dar și părinți ai elevilor din clasele primare. Mediile în care elevii respondenți învață sunt diverse, înregistrându-se răspunsuri atât din mediul rural, cât și din urban și urban mic.

Referitor la eficacitatea predării online, aproape jumătate din elevii din Timiș (49,8%) consideră că educația online nu este de folos pentru ei. Aceasta este realitatea tristă care reflectă procesul de predare în mediul online. Unii profesori predau materia superficial deoarece trebuie să recupereze materia, dar elevii nu rețin nimic, ci copiază mecanic lecții în caiet, iar mai apoi își petrec o bună parte a zilei rezolvând teme.

Referitor la volumul de teme pe care le primesc, elevii respondenți chestionarului au menționat foarte des că acesta este unul foarte mare. Elevii din clasele terminale, anume a VIII-a și a XII-a sunt încărcați cu foarte multe teme la materiile care nu le sunt necesare pentru susținerea examenelor. Lipsa prioritizării materiei este o piedică pentru elevii din clasele terminale. Pe lângă stresul examenelor, aceștia au de alcătuit proiecte și referate la materii ale căror ore de curs, înaintea pandemiei, se desfășurau foarte rar sau deloc în cadrul școlii. Un procent de 11,6% dintre elevi petrec mai mult de 4 ore pentru a rezolva teme, acesta fiind un timp foarte îndelungat, un efect direct al lipsei de explicații ale profesorilor în cadrul predării online.

Legat de timpul petrecut în fața ecranelor, 34,9% dintre respondenți petrec între 2 și 3 ore pentru a participa la orele online, în timp ce 6,1% petrec peste 6 ore în fața device-urilor. Acest număr de ore ar părea unul rezonabil raportat la numărul de ore pe care un elev îl petrece zilnic la școală, dar este mult mai obositor ca un elev să stea conectat în fața unui ecran atâta timp.

Părerea părinților elevilor de gimnaziu din județul Timiș este una mai bună față de predarea online, aceștia considerând că este singura soluție fezabilă în contextul actual. Majoritate părinților respondenți la chestionar (54,8%) au copii în clasele III-IV, concluzia fiind aceea că învățarea online pentru elevii din clasele primare se concentrează mai mult pe clasele terminale ale acestui ciclu.

Privind temele elevilor din clasele primare, 77,4% dintre aceștia petrec între 2 și 3 ore zilnic pentru rezolvare. Cu toate acestea, a fost înregistrat un răspuns care arăta că există cazuri în care elevii petrec mai mult de 6 ore pentru rezolvarea temelor și pentru învățarea lecțiilor.

Din păcate, aproape jumătate dintre elevii din Timiș consideră că predarea online nu îi ajută. Lecțiile se predau mecanic, surplusul de teme este un lucru obositor, mai ales pentru elevii din clasele terminale. Bunăstarea și solidaritatea ar trebui să fie două lucruri care să primeze în această perioadă. Acum este momentul pentru o colaborare mai bună între cadrele didactice și elevi, deoarece abuzurile din mediul online trebuie stopate de urgență. – declară Alexandra Trușcă, președinte al Consiliului Județean al Elevilor Timiș

Ministerul Educației și Cercetării lasă mii de elevi fără acces la educație

Recent, Ministerul Educației și Cercetării a emis un ordin de ministru prin care orele online sunt obligatorii pentru toți elevii din România. De asemenea, în acest ordin este prevăzut faptul că fiecare familie trebuie să asigure infrastructura necesară desfășurării acestor ore online. 

Măsurile sunt abuzive, deoarece ne aflăm într-o țară în care mii de elevi abandonează timpuriu școala din motivul situației financiare grele și din cauza lipsei de accesibilizare. Unele familii nu au posibilitatea de a acorda accesul la educație copiilor săi, dar acum trebuie să achiziționeze laptopuri și materiale necesare învățării online? Într-un stat în care se presupune că educația de calitate este garantată în mod gratuit, prevederile acestui ordin de ministru sunt lipsite de echitate.

Consiliul Județean al Elevilor Timiș condamnă gestionarea situației actuale de către factorii decidenți, implicit de către Ministerul Educației și Cercetării. Măsurile luate până acum s-au dovedit a fi ineficiente, deoarece în momentul de față încă există un procentaj mare de elevi din mediul rural care nu au acces la internet. 

Programul Euro 200 a fost gândit în așa fel încât elevii să intre în posesia unor laptop-uri de abia în luna iulie. Până atunci ce se întâmplă? România Educată nu poate fi înfăptuită fără cel mai esențial lucru, anume accesul la educație pentru absolut toți elevii din țară. 

Consiliul Național al Elevilor a lansat petiția “User sau loser”, care cere factorilor decidenți un set de soluții clare pentru rezolvarea problemei accesibilizării. De asemenea, această petiție solicită achiziționarea de urgență a materialelor necesare învățării online pentru elevii care se află într-o situație financiară deficitară. Până acum, soluțiile propuse de către Ministerul Educației și Cercetării au fost inechitabile, deoarece lasă mii de elevi fără acces la internet. Principiul echității în educație este unul menționat chiar în Legea Educației Naționale 1/2011, dar se pare că acest lucru nu are impact asupra acțiunilor factorilor decizionali din țara noastră. 

Atitudinea Ministerului Educației și Cercetării este una de condamnat, deoarece mii de elevi se află într-o situație financiară dificilă, elevi care nu beneficiază de educație gratuită și echitabilă. Doamnă Ministru, cum le răspundeți miilor de elevi care se întreabă de ce nu au acces la educație, în timp ce colegii lor participă la orele online? – declară Alexandra Trușcă, președintele Consiliului Județean al Elevilor Timiș

Petiția “User sau loser”: https://bit.ly/PetitieUserSauLoser