Ce am făcut pentru elevi?

Chiar dacă a mai trecut încă un an în care misiunea principală a Consiliului Județean al Elevilor Timiș a fost militarea pentru respectarea drepturilor elevilor, am realizat o retrospectivă a activității din anul școlar anterior, care a fost plin de proiecte și campanii pentru elevi.

Dezvoltarea substructurilor

În cadrul acestui an am dezvoltat foarte mult substructurile școlare prin organizarea sesiunilor de formare constante. La începutul mandatelor președinților consiliilor școlare ale elevilor din Timiș am organizat Fabrica de Elevi Reprezentanți, unde fiecare a fost informat cu privire la atribuțiile pe care le are. A doua și cea mai importantă sesiune de formare a fost Seminarul CȘE-urilor, unde s-au abordat subiectele conexe activității de reprezentare a elevilor, de la secretariat intern până la metode de a comunica facil cu direcțiunea unei școli.

Dialog cu decidenții

De la negocieri cu parlamentarii din județ până la expunerea problemelor elevilor în fața conducerii Inspectoratului Școlar Județean Timiș, acest an a fost unul benefic din punct de vedere al vizibilității structurii de reprezentare a elevilor la nivelul factorilor decizionali. Am purtat discuții cu liderii partidelor politice și nu numai în lupta pentru respingerea Ordonanței de urgență 51. De asemenea, în cadrul ISJ s-au purtat discuții pentru a expune anumite probleme stringente ale elevilor.

Asigurarea incluziunii

În acest mandat, CJE Timiș a lansat Toolkit Anti Bullying, un ghid folosit de elevii din întreaga țară pentru a afla metode eficiente de a combate fenomenul bullying-ului în școli. Acesta este un ghid complex care a ajuns la un număr de 4 lansări: 2 în Timiș și 2 online (în județul Hunedoara și în municipiul București). Pe lângă acest ghid, am creat o rețea activă de ambasadori ai incluziunii care au participat la un training. Reprezentanții CJE Timiș au participat și la Inclusive Schools, un eveniment organizat de către Consiliul Național al Elevilor, cu scopul de a forma ambasadori ai incluziunii la nivel județean.

Informarea elevilor

Informația este putere, iar un elev care își cunoaște drepturile și îndatoririle este unul care va crea un mediu școlar mai bun pentru el și pentru colegii săi. De aceea am organizat două campanii majore în școli: “La plimbare prin Statutul Elevului” și “Grow up with CJE Timiș”. Ambele proiecte au avut ca scop prezentarea Ghidului Ilustrat al Elevului, urmate de o sesiune de întrebări. Noutatea din acest an este că am reușit să ajungem și în școlile gimnaziale pentru a forma viitorii elevi reprezentanți și pentru a-i pregăti pe aceștia pentru o candidatură în cadrul CȘE Junior. 

Lupta pentru respectarea drepturilor

Când reprezentanții școlilor din Timiș ne semnalau constant problema elevilor majori care nu puteau părăsi incinta școlii, am luat acțiune. Prin petiția din cadrul demersului “Sunt major, scoate-mă de aici” (care a strâns peste 1000 de semnături) am rezolvat această problemă. ISJ Timiș a emis o adresă către unitățile de învățământ din județ, iar acum situația este mai bună pentru elevii majori. Pe lângă această campanie, problemele semnalate de către elevi au fost transmise către factorii decidenți și rezolvate. Negocierile pentru respingerea OUG 51 au fost numeroase și o victorie pentru elevii din Timiș și nu numai.

Consultare

Mai ales în perioada pandemiei am lansat numeroase chestionare pentru a identifica nevoile elevilor din județ. În urma acestor consultări am lansat rapoarte, cum este de exemplu Raportul privind digitalizarea în județul Timiș, bazat pe peste 1000 de răspunsuri. Am ascultat întotdeauna vocea elevilor și ne-am asigurat că este luată în calcul de către factorii decidenți.

Cum se desfășoară orele online în Timiș?

Consiliul Județean al Elevilor Timiș lansează Raportul privind digitalizarea educației în județul Timiș, un document care arată, fără niciun fel de filtru, realitatea predării online din județul nostru.

Pe lângă expunerea unor statistici la nivel național și european, CJE Timiș a realizat o serie de statistici raportate la nivelul județului nostru. Numărul de respondenți a fost de 1236, aceștia fiind elevi din clasele V-XII, dar și părinți ai elevilor din clasele primare. Mediile în care elevii respondenți învață sunt diverse, înregistrându-se răspunsuri atât din mediul rural, cât și din urban și urban mic.

Referitor la eficacitatea predării online, aproape jumătate din elevii din Timiș (49,8%) consideră că educația online nu este de folos pentru ei. Aceasta este realitatea tristă care reflectă procesul de predare în mediul online. Unii profesori predau materia superficial deoarece trebuie să recupereze materia, dar elevii nu rețin nimic, ci copiază mecanic lecții în caiet, iar mai apoi își petrec o bună parte a zilei rezolvând teme.

Referitor la volumul de teme pe care le primesc, elevii respondenți chestionarului au menționat foarte des că acesta este unul foarte mare. Elevii din clasele terminale, anume a VIII-a și a XII-a sunt încărcați cu foarte multe teme la materiile care nu le sunt necesare pentru susținerea examenelor. Lipsa prioritizării materiei este o piedică pentru elevii din clasele terminale. Pe lângă stresul examenelor, aceștia au de alcătuit proiecte și referate la materii ale căror ore de curs, înaintea pandemiei, se desfășurau foarte rar sau deloc în cadrul școlii. Un procent de 11,6% dintre elevi petrec mai mult de 4 ore pentru a rezolva teme, acesta fiind un timp foarte îndelungat, un efect direct al lipsei de explicații ale profesorilor în cadrul predării online.

Legat de timpul petrecut în fața ecranelor, 34,9% dintre respondenți petrec între 2 și 3 ore pentru a participa la orele online, în timp ce 6,1% petrec peste 6 ore în fața device-urilor. Acest număr de ore ar părea unul rezonabil raportat la numărul de ore pe care un elev îl petrece zilnic la școală, dar este mult mai obositor ca un elev să stea conectat în fața unui ecran atâta timp.

Părerea părinților elevilor de gimnaziu din județul Timiș este una mai bună față de predarea online, aceștia considerând că este singura soluție fezabilă în contextul actual. Majoritate părinților respondenți la chestionar (54,8%) au copii în clasele III-IV, concluzia fiind aceea că învățarea online pentru elevii din clasele primare se concentrează mai mult pe clasele terminale ale acestui ciclu.

Privind temele elevilor din clasele primare, 77,4% dintre aceștia petrec între 2 și 3 ore zilnic pentru rezolvare. Cu toate acestea, a fost înregistrat un răspuns care arăta că există cazuri în care elevii petrec mai mult de 6 ore pentru rezolvarea temelor și pentru învățarea lecțiilor.

Din păcate, aproape jumătate dintre elevii din Timiș consideră că predarea online nu îi ajută. Lecțiile se predau mecanic, surplusul de teme este un lucru obositor, mai ales pentru elevii din clasele terminale. Bunăstarea și solidaritatea ar trebui să fie două lucruri care să primeze în această perioadă. Acum este momentul pentru o colaborare mai bună între cadrele didactice și elevi, deoarece abuzurile din mediul online trebuie stopate de urgență. – declară Alexandra Trușcă, președinte al Consiliului Județean al Elevilor Timiș

Ministerul Educației și Cercetării lasă mii de elevi fără acces la educație

Recent, Ministerul Educației și Cercetării a emis un ordin de ministru prin care orele online sunt obligatorii pentru toți elevii din România. De asemenea, în acest ordin este prevăzut faptul că fiecare familie trebuie să asigure infrastructura necesară desfășurării acestor ore online. 

Măsurile sunt abuzive, deoarece ne aflăm într-o țară în care mii de elevi abandonează timpuriu școala din motivul situației financiare grele și din cauza lipsei de accesibilizare. Unele familii nu au posibilitatea de a acorda accesul la educație copiilor săi, dar acum trebuie să achiziționeze laptopuri și materiale necesare învățării online? Într-un stat în care se presupune că educația de calitate este garantată în mod gratuit, prevederile acestui ordin de ministru sunt lipsite de echitate.

Consiliul Județean al Elevilor Timiș condamnă gestionarea situației actuale de către factorii decidenți, implicit de către Ministerul Educației și Cercetării. Măsurile luate până acum s-au dovedit a fi ineficiente, deoarece în momentul de față încă există un procentaj mare de elevi din mediul rural care nu au acces la internet. 

Programul Euro 200 a fost gândit în așa fel încât elevii să intre în posesia unor laptop-uri de abia în luna iulie. Până atunci ce se întâmplă? România Educată nu poate fi înfăptuită fără cel mai esențial lucru, anume accesul la educație pentru absolut toți elevii din țară. 

Consiliul Național al Elevilor a lansat petiția “User sau loser”, care cere factorilor decidenți un set de soluții clare pentru rezolvarea problemei accesibilizării. De asemenea, această petiție solicită achiziționarea de urgență a materialelor necesare învățării online pentru elevii care se află într-o situație financiară deficitară. Până acum, soluțiile propuse de către Ministerul Educației și Cercetării au fost inechitabile, deoarece lasă mii de elevi fără acces la internet. Principiul echității în educație este unul menționat chiar în Legea Educației Naționale 1/2011, dar se pare că acest lucru nu are impact asupra acțiunilor factorilor decizionali din țara noastră. 

Atitudinea Ministerului Educației și Cercetării este una de condamnat, deoarece mii de elevi se află într-o situație financiară dificilă, elevi care nu beneficiază de educație gratuită și echitabilă. Doamnă Ministru, cum le răspundeți miilor de elevi care se întreabă de ce nu au acces la educație, în timp ce colegii lor participă la orele online? – declară Alexandra Trușcă, președintele Consiliului Județean al Elevilor Timiș

Petiția “User sau loser”: https://bit.ly/PetitieUserSauLoser